HOBI MASA LAPANG.

Hai kawan- kawan semua....
Apa khabar...sihatkan...
Haaa ...sebenarnya saya nak citer dan kongsi resepi ngan anda sket. Hobi saya memasak. Kalau nak tau saya ada buat bisnes kecik jual makanan. Mungkin sebab saya suka memasak itulah saya boleh berniagakan. Oklah itu pasal hobi saya ye.

Sebenarnya saya nak kongsi resepi
Chesekut dan chocolate moist yang sedap sangat.

CHESEKUT

Bahannya ialah
Sepeket biskut cream cracker
250gram cream chese
Sedikit susu pekat manis
Sedikit susu segar kotal(untuk rendam biskut)
Sedikit serbuk nestum(untuk tabur)

Caranya
Creamchese dicampur dengan susu cair dan ketepikan.
Tuang susu segar kotak kedalam bekas. Kemudian ambil biskut rendamkan sekejap. Kemudian ambil loyang empat segi dan susun biskut kedalamnya.Lapiskan dengan creamchese tadi. Kemudian tabur serbuk nestum. Ulangi sampai abis biskut tadi. Dah siap bole simpan dan sejukkan dalam peti sejuk. Lepas tu dah boleh makan.





KEK CHOCOLATE MOIST

Bahannya
1 setengah cawan tpg gandum
1setengah cwn gula pasir
1stengah cwn susu cair
1cawan serbuk koko
1sudu soda bikarbonat
1sudu esen vanila
3biji telur
1buku mentega

Caranya
Cairkan mentega atas api sederhana.Kemudian campurkan dgn susu cair. Kemudian ketepikan.

Pukul telur dengan dgn gula hingga kembang. Kemudian masukkan tepung, soda bikarbonat, serbuk koko, esen vanila,baking powder, dan mentega+susu yg disejukkan tadi. Sebatikan semua bahan.
Kemudian boleh la dikukus atau dibakar selama 35 minit.
Setelah masak letak toping chocolatenya.

Bahan topping
200gram coklat masakan
250 ml whipping cream

Guna kaedah double boiler.
Kemudian tuang atas kek tadi.
Dah siap...boleh makan.



Senang kan resepi dari saya. Sebab tu saya suka buat. Senang, ringkas dan sedap.

#hobisayasukamasak
#1222250
#0182438492



Comments

Popular posts from this blog

Pengedar Shaklee Aktif Kuala Lumpur, Ejen Vivix Dan Youth Shaklee

Cara Menjaga Kecantikan Kulit Muka Tanpa Bahan Kimia.

Promosi Omega Guard November 2018 - Minyak Ikan Terbaik Dan Paling Laris Abad Ini